Standardy Ochrony Małoletnich
w Rzemieślniczej Szkole Branżowej I stopnia w Kielcach

 

1.  WPROWADZENIE

Nowelizacja Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (Dz.U. poz. 1606) określiła warunki skutecznej ochrony małoletnich przed różnymi formami przemocy. Wprowadzone zmiany wskazują na potrzebę opracowania jasnych i spójnych standardów postępowania w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich.

Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnichdyrektor Rzemieślniczej Szkoły Branżowej II stopnia w Kielcach z dniem 14.08.2024 r. wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim uczniom, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb    i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.

„Standardy ochrony małoletnich” są jednym z elementów systemowego rozwiązania ochrony małoletnich przed krzywdzeniem i stanowią zbiór zasad i procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia ichbezpieczeństwa. Jego najważniejszym celem jest ochrona małoletnich przed różnymi formami przemocy oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska w szkole.

2.  SŁOWNICZEK POJĘĆ

Ilekroć w dokumencie „Standardy ochrony małoletnich” jest mowa o:

1.   małoletnim (dziecku, uczniu, wychowanku) – należy przez to rozumieć każdą osobę do ukończenia 18 roku życia;

2.   krzywdzeniu – rozumie się zamierzone lub niezamierzone działanie osoby trzeciej ( dorosłej lub małoletniego), którego skutkiem jest szkoda psychiczna, fizyczna lub inna osoby doznającej krzywdę,

3.   przemocy fizycznej – należy przez to rozumieć każde intencjonalne działanie sprawcy, mające na celu przekroczenie granicy ciała małoletniego, np. bicie, popychanie, szarpanie, itp.;

4.   przemocy seksualnej – należy przez to rozumieć zaangażowanie małoletniego w aktywność seksualną, której nie jest on lub ona w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody, naruszającą prawo i obyczaje danego społeczeństwa;

5.   przemocy psychicznej – należy przez to rozumieć powtarzający się wzorzec zachowań opiekuna lub skrajnie drastyczne wydarzenie (lub wydarzenia), które powodują u małoletniego poczucie, że jest nic niewarte, złe, niekochane, niechciane, zagrożone, i że jego osoba ma jakąkolwiek wartość jedynie wtedy, gdy zaspokaja potrzeby innych;

6.   zaniechaniu – należy przez to rozumieć chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych przez osoby zobowiązane do opieki, troski i ochrony zdrowia i/lub nierespektowanie podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w rozwoju;

7.   przemocy domowej – należy przez to  rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, a także innych osób wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących, w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą; 

8.   osobie stosującej przemoc domową – należy przez to rozumieć pełnoletniego, który dopuszcza się przemocy domowej; 

9.   świadku przemocy domowej – należy przez to rozumieć osobę, która posiada wiedzę na temat stosowania przemocy domowej lub widziała akt przemocy domowej.

 



Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia
krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego


Na potrzeby Standardów opracowano procedury interwencji w przypadku ujawnienia działania na szkodę małoletniego ucznia w formie:

a)   przemocy rówieśniczej
b)   przemocy domowej
c)   działania na szkodę małoletniego przez pracownika szkoły,
d)   molestowania seksualnego

Procedury podejmowania interwencji:

a)   Przemoc rówieśnicza
 


Zasady interwencji dla uczniów, będących świadkiem lub ofiarą przemocy rówieśniczej


1.   Jak najszybciej należy powiadomić dorosłego pracownika szkoły, informując także  o swoich podejrzeniach, że któryś ze uczniów doznaje przemocy. Jeśli zdarzenie jest niebezpieczne, a w pobliżu nie ma nikogo dorosłego, bezzwłocznie należy zadzwonić pod numer alarmowy 112.

2.   Osobie poszkodowanej powinno się okazać wsparcie poprzez życzliwe słowa, okazywanie empatii i wyrażanie dezaprobaty dla osób stosujących przemoc, absolutnie nie przyłączając się do dokuczania i rozpowszechniania hejtu.
   


Standardy dla rodziców uczniów doświadczających przemocy   


1.   Rodzice informują szkołę jeśli ich małoletni syn lub córka jest ofiarą lub sprawcą przemocy rówieśniczej, aktywnie współpracując z personelem w celu rozwiązania problemu.

2.   W przypadkach, gdy małoletni stał się poszkodowany zachowaniem, które ścigane jest  z oskarżenia prywatnego, rodzice podejmują po sugestii szkoły właściwe kroki prawne.
 


Standardy interwencji podejmowanych przez personel szkoły


1.   Personel szkoły bezwzględnie przestrzega zasad szkoły w zakresie zgłaszania incydentów przemocy.

2.   Interweniujący pracownik musi zadbać o bezpieczeństwo ucznia i odseparować go od agresywnego ucznia, jeśli zdarzenie przemocowe nadal trwa.

3.   Ujawniający przemoc pracownik sporządza notatkę opisującą uzyskane informacje lub przebieg zdarzenia, celem przekazania jej osobie odpowiedzialnej za rejestrowanie zdarzeń  i realizowanie Standardów.

4.   O zdarzeniu poinformowany zostaje pedagog szkolny lub opiekun semestru, który przeprowadza rozmowę z uczniami, a następnie kontaktuje się z ich rodzicami.

5.   W przypadku zdarzenia incydentalnego (popchnięcie, szturchnięcie, ośmieszenie, niestosowny komentarz) opiekun semestru, pedagog szkolny wraz z uczniem i rodzicami opracowują działania naprawcze i rozważają zastosowanie kary statutowej. W przypadku kolejnego zdarzenia z udziałem tych samych osób, należy zastosować środek oddziaływania wychowawczego lub powiadomić sąd rodzinny.


b)             Przemoc domowa (krzywdzenie małoletniego w rodzinie)

1.   W przypadku uzyskania przez pracownika szkoły podejrzenia, że uczeń jest krzywdzony lub zaniedbywany przez rodziców, ma on obowiązek przekazania tej informacji dyrektorowi szkoły i sporządzić notatkę służbową.

2.   Pedagog szkolny organizuje spotkanie z rodzicami ucznia, którego podejrzenie dotyczy, przekazując im uzyskane informacje, dostępne formy pomocy dla rodziny w kryzysie oraz   w przypadku potwierdzenia zgłoszenia, o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura/ Policja; sąd rodzinny; procedura „Niebieskie Karty”; ośrodek pomocy społecznej). Spotkanie jest protokołowane przez opiekuna semestru.

3.   Jeśli zgłoszenie potwierdziło się, a sprawcą jest jeden z rodziców, to w obecności drugiego    z rodziców, lub innej osoby najbliższej małoletniemu lub pełnoletniej osobie wskazanej przez małoletniego, nauczyciela , opiekuna semestru albo innego nauczyciela znającego sytuację domową małoletniego, pedagog lub psycholog szkolny wszczyna procedurę „Niebieskie Karty”, wypełniając formularz „Niebieska Karta – A”, a formularz „Niebieska Karta – B” przekazuje rodzicowi, osobie najbliższej lub pełnoletniej osobie wskazanej przez małoletniego. Wypełniony formularz „Niebieska Karta – A” szkoła niezwłocznie przekazuje przewodniczącemu zespołu interdyscyplinarnego do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w terminie nie później niż 5 dni roboczych od wszczęcia procedury. Kopię wypełnionego formularza pozostawia się w szkole.

4.   Ponadto dyrektor szkoły lub osoba wyznaczona  może poinformować inną instytucję spośród wskazanych w ust. 2, w zależności od zdiagnozowanego typu przemocy, a dalszy tok postępowania leży w kompetencjach tej instytucji.

5.   W przypadku braku współpracy ze strony rodziców, niewywiązywania się z założeń planu pomocy, unikania kontaktu z pracownikami szkoły, dyrektor pisemnie wnioskuje do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną, przekazując poczynione ustalenia.

6.   Pedagog lub psycholog szkolny opracowuje plan wsparcia ucznia.

7.   W przypadku, gdy uceń doświadcza przemocy ze strony najbliższej osoby z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystaniem seksualnym i/lub zagrożone jest jego życie i zdrowie, powoływany jest przez dyrektora szkoły zespół interwencyjny, w skład którego wchodzi dyrektor lub wicedyrektor szkoły, wychowawca, pedagog, psycholog szkolny:

a)   zespół interwencyjny zapewnia bezpieczeństwo uczniowi i odseparowuje go od rodzica podejrzanego o krzywdzenie, jednocześnie alarmowo powiadamiając Policję, w której kompetencjach leży dalsze postępowanie;

b)   opracowywany jest plan pomocy uczniowi zgodnie z wytycznymi z ust. 6;

c)   w przypadku otrzymania wniosku o udzielenie informacji o uczniu od uprawnionej przepisami instytucji (sąd rodzinny, sąd karny, Policja, ośrodek pomocy społecznej, zespół interdyscyplinarny, grupa diagnostyczno – pomocowa), dyrektor szkoły jest zobowiązany do przygotowania takiej informacji.


c)             Krzywdzenie ucznia przez pracownika szkoły.

1.    Osoba, która uzyskała informację, że uczeń jest krzywdzony przez pracownika szkoły, przekazuje ją dyrektorowi szkoły, pedagogowi, psychologowi lub innej osobie wyznaczonej do zgłaszania incydentów (zgodnie z rozdziałem 5) wraz ze sporządzoną notatką służbową. Notatka służbowa może mieć formę pisemną lub elektroniczną.


d)             Nieletni molestowany seksualnie

Czyny zabronione i przepisy chroniące małoletnich przed wykorzystywaniem seksualnym to m.in.:

- art. 197 kodeksu karnego (dalej: kk) – zgwałcenie,
- art. 198 kk – wykorzystanie seksualne małoletniego na skutek jego bezradności i/lub niepoczytalności,
- art. 199 kk – nadużycie stosunku zależności małoletniego od innej osoby lub wykorzystanie krytycznego położenia małoletniego w celach seksualnych, art. 200 kk – kontakt seksualny z małoletnim poniżej 15. roku życia,
- art. 200a kk – grooming – nawiązywanie z małoletnim do 15. roku życia kontaktu przy użyciu nowych technologii w celu spotkania i nakłonienia małoletniego do obcowania płciowego lub w celu produkowania bądź utrwalania treści o charakterze pornograficznym za pomocą groźby, wprowadzenia nieletniego w błąd, wyzyskania błędu albo wykorzystania jego niezdolności do należytego pojmowania sytuacji, art. 202 § 3–5 kk – pornografia   z udziałem nieletnich.

W sytuacji podejrzenia, że małoletni został pokrzywdzony którymś  z wymienionych wyżej przestępstw, należy bezwzględnie zawiadomić organy ścigania  o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego.

Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz  za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”

1.    Osobą odpowiedzialną za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty” (wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A”) jest osoba wskazana przez dyrektora szkoły: nauczyciel – opiekun semestru, nauczyciel znający sytuację domową małoletniego lub pedagog, psycholog szkolny.

2.    W przypadku ujawnienia zaniedbania przez rodziców, ich niewydolności wychowawczej właściwym jest zawiadomienie sądu rodzinnego, celem wglądu w sytuację rodziny.

3.    W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia małoletniego albo osoby mu najbliższej, osoba ujawniająca zdarzenie bezzwłocznie dzwoni na numer alarmowy 112.

4.    Wszyscy pracownicy szkoły, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków  służbowych podjęli informację o krzywdzeniu ucznia lub informacje z tym związane,  są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, poza tymi informacjami,  które przekazywane są uprawnionym instytucjom.
 


Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone.


1.    Podstawową zasadą relacji między małoletnimi oraz między uczniami pełnoletnimi  i niepełnoletnimi jest działanie z szacunkiem, uwzględniające godność i potrzeby  małoletnich.

2.    Standardem jest tworzenie atmosfery życia szkolnego, które promuje tolerancję i poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie.

3.    Uczniowie angażowani są w działania, w których mają możliwość aktywnego uczestniczenia, podejmowania współdziałania i rozwijania podejścia zespołowego, w tym  kształtującego pozytywne relacje z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

4.    Niedozwolone jest w szczególności:

          a)         Stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek uczeń, w jakiejkolwiek formie;

          b)        używanie wulgarnego, obraźliwego języka;

          c)         upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych uczniów,

          d)        zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów,  kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;

          e)         stosowanie zastraszania i gróźb;

          f)         utrwalanie wizerunku innych uczniów poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;

          g)        udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim otoczeniu.
 


Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu


1.    W szkole powołana jest funkcja administratora sieci, który odpowiedzialny jest za instalowanie i aktualizowanie programów antywirusowych i zapór sieciowych w celu ochrony systemów przed atakami złośliwego oprogramowania i blokowania na komputerach szkolnych materiałów niedostosowanych do wieku.

2.    W szkole prowadzone są cykliczne działania profilaktyczne z zakresu zasad bezpiecznego korzystania z Internetu, a na jej terenie, w salach informatycznych dostępne są materiały edukacyjne z tego zakresu.

3.    Na terenie szkoły dostępna jest sieć wifi, zabezpieczona hasłem dostępu.

4.    W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści administrator sieci stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia, a swoje ustalenia przekazuje  dyrektorowi, który organizuje dla małoletniego rozmowę z psychologiem lub pedagogiem. Jeśli ten uzyska informację, że małoletni jest krzywdzony, podejmuje działania opisane  w procedurze ochrony.

 


Procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi                 w Internecie oraz utrwalonymi w innej formie


I.   Niebezpieczne treści (materiały pornograficzne, promujące nienawiść, rasizm, ksenofobię, przemoc, zachowania autodestrukcyjne)

1.    Treści nielegalne lub niezgodne z regulaminem danej strony zgłaszane są administratorom strony.

2.    Jeśli treści niebezpieczne dotyczą osób niezwiązanych ze szkołą, dyrektor zgłasza  zdarzenie odpowiednim służbom (sądowi rodzinnemu lub Policji), przekazując  zabezpieczone materiały.

3.    Jeśli uczestnikami zdarzenia są uczniowie szkoły, ze sprawcą i ofiarą przeprowadzona jest rozmowa (oddzielnie) przez psychologa lub pedagoga szkolnego na temat emocji, jakie może budzić materiał, do jakich zachowań zachęca, omówione zostają także konsekwencje  zdarzenia wynikających ze złamania statutu szkoły.

4.    Powiadomieni zostają rodzice uczniów, których informuje się o poczynionych ustaleniach    i dalszych działaniach szkoły (zastosowane kary statutowe/ środki oddziaływania  wychowawczego, powiadomienie organów ścigania, wsparcie psychologiczno - pedagogiczne).

5.    Współpraca z organami ścigania lub sądem rodzinnym obligatoryjnie musi zaistnieć w przypadku naruszenia zakazu rozpowszechniania materiałów pornograficznych  z udziałem małoletniego (osoby poniżej 18 roku życia – art. 202 § 3 kodeksu karnego) oraz treści propagujących publicznie faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołujących do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych,  wyznaniowych (art. 256 i art. 257 kodeksu karnego).


  II.   Ochrona wizerunku

1.    W szkole na początku roku szkolnego pozyskiwane są pisemne zgody rodziców i uczniów na publikację wizerunku uczniów na potrzeby dokumentacji fotograficznej działań  podejmowanych przez placówkę. W miarę możliwości fotografowane są grupy uczniów,  a nie pojedyncze osoby.

2.    Zdjęcia i nagrania są podpisywane informacjami identyfikującymi ucznia z imienia i nazwiska tylko za zgodą ucznia.

3.    Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania uczniów są przechowywane  w zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania

są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez instytucję u administratora sieci, przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji.

4.    Niedopuszczalne jest przechowywanie zdjęć i nagrań z wizerunkiem uczniów na nośnikach nieszyfrowanych lub mobilnych (telefonach komórkowych i pendrive).


III.   Naruszenie prywatności

1.     Informacja o zagrożeniu naruszeniem prywatności w szkole powinna zostać niezwłocznie przekazana administratorowi systemów informatycznych i dyrektorowi szkoły, którzy  podejmują natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia danych i ograniczenia dalszego dostępu do informacji niejawnych.

2.     Następnie należy ustalić okoliczności zdarzenia, poprzez dokładne udokumentowanie  pozyskanych informacji i skontaktować się z ekspertem ds. bezpieczeństwa cyfrowego  w organie prowadzącym szkołę.

3.     W przypadku poważniejszych zagrożeń i w sytuacji, gdy naruszenie prywatności jest  spowodowane przez osoby spoza szkoły, należy nawiązać współpracę z organami ścigania.

4.     Osoba wskazana przez dyrektora szkoły powiadamia osoby dotknięte zdarzeniem (których dane osobowe wyciekły) o sytuacji, by podjęły indywidualne środki zaradcze.


IV.   Cyberprzemoc

1.    Uczeń, który stał się ofiarą lub świadkiem cyberprzemocy (wyśmiewania, poniżania uczestników społeczności szkolnej przy użyciu technologii cyfrowych, obraźliwych komentarzy, rozpowszechniania wizerunku, manipulowania zdjęciami itp.) powinien zgłosić sytuację do opiekuna semestru lub pedagoga/psychologa szkolnego. Zgłoszenia może dokonać także świadek cyberprzemocy.

2.    Przedstawiciel personelu, do którego dotarła informacja próbuje ustalić okoliczności zdarzenia, zebrać dowody w postaci zrzutów ekranu, wiadomości, komentarzy, zdjęć, adresów stron  internetowych. Zebrane materiały przekazywane są osobie , która wykonuje Kartę przebiegu interwencji. (załącznik nr 9)

3.    O zdarzeniu poinformowani zostają rodzice, którzy wspólnie z administratorem sieci  i koordynatorem ds. Standardów ustalają, czy sytuacja wymaga powiadomienia organów ścigania i czy odpowiedzialnym za to będzie rodzic czy szkoła.

4.    Pedagog/ psycholog szkolny udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej ofierze, wyjaśniając również rolę szkoły w przeciwdziałaniu zjawisku cyberprzemocy i kolejne etapy postępowania szkoły.

5.    Jeśli sprawcą jest uczeń szkoły, pedagog lub psycholog szkolny powinien przeprowadzić  z nim rozmowę, w wyniku której ustali, czy istnieją przesłanki do zgłoszenia sprawy  do sądu rodzinnego lub Policji (przestępstwa ścigane z urzędu), czy wystarczające będzie zastosowanie kar statutowych/ środków oddziaływania wychowawczego.


V.   Fake news

2.    Włączenie zagadnienia dezinformacji do tematów działalności profilaktycznej, w tym ramach realizacji zajęć z informatyki, celem wspierania umiejętności medialnych.

3.    Prowadzenie kontroli mediów społecznościowych pod względem działań mających na celu ograniczenie rozpowszechniania fake newsów oraz sprawdzanie publikowanych w sieci treści.

4.    Reagowanie na potencjalne zagrożenie – prostowanie informacji, zgłaszanie  administratorowi strony, jeśli treści są nielegalne lub niezgodne z regulaminem.
 


Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia


1.   Celem planu wsparcia jest przede wszystkim:

          a)      zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z innymi instytucjami, jeśli  istnieje taka konieczność;

          b)      współpraca z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia małoletniego  i zapewnienie mu pomocy;

          c)      diagnoza, czy konieczne jest podjęcie działań prawnych;

          d)     objęcie ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną na terenie szkoły i pomocą specjalistyczną poza szkołą, jeśli zaistnieje taka konieczność.

2.   W ustalaniu planu wsparcia uczestniczy uczeń, jego rodzice, wychowawca i zespół  pomocy psychologiczno – pedagogicznej

3.   Działania koordynuje i monitoruje pedagog szkolny,

4.   Plan wsparcia uwzględnia:

          a)      działania interwencyjne, mające na celu zapewnienie uczniowi bezpieczeństwa, w tym zgłoszone podejrzenie popełnienia przestępstwa zgłoszone do organów ścigania;

          b)      formy wsparcia oferowane przez szkołę;

          c)      zaproponowane formy specjalistycznej pomocy pozaszkolnej, jeśli istnieje taka  potrzeba.

5.   W przypadku realizacji procedury „Niebieskie Karty”, plan wsparcia małoletniego tożsamy jest z ustaleniami poczynionymi w grupie diagnostyczno – pomocowej.

6.   Do działań zaktywizowany powinien zostać rodzic „niekrzywdzący”, który współpracuje ze szkołą w celu powstrzymania sprawcy przemocy i zapewnienia małoletniemu pomocy  pozaszkolnej. W przypadku krzywdzenia przez obojga rodziców, interwencja polega  również na zawiadomieniu sądu rodzinnego i Policji i działania względem rodziców,  w tym sprawdzanie bezpieczeństwa domowników, co leży w kompetencjach tych instytucji.

7.   Plan wsparcia małoletniego obejmuje różne formy pomocy, w tym prawną, psychologiczną, socjalną i medyczną, uwzględniając współpracę interdyscyplinarną w tym zakresie.

8.   Zadania pracowników szkoły wiążą się głównie z pomocą w realizowaniu przez ucznia zadań dydaktyczno – wychowawczych i budowaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami i personelem szkoły.

9.   Plan wsparcia małoletniego nie kończy się wraz z końcem procedury prawnej, ale jest kontynuowany w zależności od potrzeb małoletniego krzywdzonego.


 

Zasady i sposób udostępniania, personelowi, małoletnim i ich opiekunom, procedur do zaznajomienia i stosowania oraz zasady aktualizacji i przeglądu Standardów.


1.   Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane personelowi, małoletnim i ich rodzicom podczas zapoznawania i zobowiązania do stosowania (zgodnie z poniższymi zasadami), a następnie na żądanie w dowolnym momencie. Dokumenty te można również znaleźć na stronie internetowej szkoły pod adresem: www.rsbkielce.pl

2.   Wersja skrócona Standardów (dla małoletnich) dostępna jest na tablicy ogłoszeń.

3.   Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się ze Standardami po zawarciu umowy  o pracę a fakt zapoznania się i przyjęcia do stosowania poświadcza podpisem na liście  dostępnej w dziale kadr oraz poprzez złożenie do akt osobowych oświadczenia.

4.   Rodzice/opiekunowie uczniów zapoznawani są ze Standardami podczas indywidualnych spotkań z wychowawcami  lub dyrekcją szkoły, lub za pośrednictwem dziennika elektronicznego.

5.   Uczniowie zapoznawani są ze Standardami podczas jednych z zajęć realizowanych w miesiącu wrześniu każdego roku, przy czym pierwsze zapoznanie nastąpi niezwłocznie po opracowaniu i wprowadzeniu Standardów, nie później niż w ciągu 30 dni. Za potwierdzenie faktu zaznajomienia się z dokumentami służy lista obecności na zajęciach, podczas których te procedury były omawiane, uczniowie nieobecni donoszą do opiekuna semestru oświadczenie o zapoznaniu się w ciągu 7 dni od powrotu z nieobecności.

6.  Treść oświadczenia dla personelu, rodziców/opiekunów i uczniów stanowi (załącznik 10) do Standardów.

7.  Pracownicy powołani do pełnienia funkcji, na bieżąco monitorują  i okresowo weryfikują zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami ochrony małoletnich, dokonując co najmniej raz na dwa lata oceny Standardów, by dostosować je do aktualnych potrzeb i obowiązujących przepisów.Wnioski z przeprowadzonej oceny są dokumentowane w formie notatek służbowych, a zmiany w Standardach wprowadzane  są aneksami, po uzyskaniu akceptacji dyrekcji szkoły i po konsultacjach z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim.  

8.  Wprowadzone zmiany w Standardach zatwierdza i przedstawia pracownikom, rodzicom i uczniom, dyrektor szkoły.

 

Przepisy końcowe

1.   Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia zarządzenia.

2.   Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie Standardów na stronie internetowej szkoły, wywieszenie na tablicy ogłoszeń, w pokoju nauczycielskim, również w wersji skróconej przeznaczonej dla małoletnich oraz poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną, przy wykorzystaniu dziennika elektronicznego.